Вправи та ігри для розвитку уваги у дітей

Гра «Попелюшка»

Для гри знадобляться жменьки трьох різних круп: квасолі, гороху і сочевиці.
Змішайте по кілька горошин кожної крупи в невеликій мисці і запропонуйте дитині розібрати суміш з круп. Дитині треба буде вибрати з мисочки кожну крупу в окремі тарілочки, або просто купки.

Для трирічного малюка досить буде по 5-7 горошин квасолі і гороху. П’ятирічній дитині можна давати розбирати змішані рис, гречку і сочевицю.
У цю гру можна грати на кухні, поки мама (або хтось із дорослих) готує їжу. В такому випадку мама просить дитину, допомогти їй навести порядок.


Гра «Стрибає жаба»

Для гри знадобиться аркуш паперу, на якому намальовано квадрат з 9 клітинок: 3 на 3. У центрі квадрата намалюйте або наклейте вирізану з паперу жабу.
Дорослий кладе лист перед малюком і пропонує йому подумки переміщати жабу по квадратах. Дорослий починає гру і говорить: «вгору», «вправо», «вниз», «вліво», «ще раз вліво». Дитині треба плеснути в долоні, коли жаба «вистрибнула» за межі квадрата. Після цього гра починається спочатку.

Перед початком гри переконайтеся, що дитина орієнтуються на аркуші паперу. Покажіть їй, де верх, низ, право і ліво. На прикладі поясніть малюкові, як стрибає жаба, показуючи олівцем на потрібні квадрати. Обов’язково покажіть, як жаба вистрибує за межі квадрата і що в цей момент треба плеснути в долоні.


Гра «Знайди літеру»

Для гри знадобиться невеликий текст, надрукований великими літерами і ручка.
Дайте дитині текст (навіть якщо малюк ще не вміє читати) і покажіть, яку букву треба підкреслити. Якщо у дитини увага ще погано розвинена, то намалюйте букву, яку треба підкреслювати на окремому аркуші, і покладіть його перед дитиною. Поясніть, що переглянути треба кожен рядок. Потім змініть і ускладніть завдання. Наприклад: «Закресли букву Б, і підкресли букву С».

Для триліток підійдуть 2 – 3 речення великим шрифтом. Чим краще справляється малюк, тим більше слів додається в текст. П’ятирічній дитині можна давати тексти з 2 – 3 абзаців.


Гра «Не все на місці»

Підготуйте кілька яскравих картинок. На них мають бути зображені предмети, які, на перший погляд, важко помітити. Попросіть учнів детально розглянути зображення, звертаючи увагу на кожну деталь. Запитайте дітей про кількість побачених предметів, їхнє розташування тощо.

Усім дітям подобаються розмальовки, адже коли чорно-білий малюнок набуває барв – це надзвичайно цікаво. А ще – таке заняття дозволяє розвивати увагу. Роздайте учням роздруківки з картинками для розмальовування та запропонуйте розфарбувати для початку лише найдрібніші деталі.


Вправа «Крапка-лінія»

Кожен учень отримує аркуш паперу із завданням. На ньому є предмети чи істоти, а також приховане зображення, яке можна побачити, лише правильно з’єднавши пронумеровані крапки. Запропонуйте дітям з’єднати лініями крапки по порядку. Виконуючи таку вправу, учні розвивають не лише увагу, але і зорову пам’ять, самостійно формують малюнок, який можна буде використати як розмальовку.


Гра «Чи є зміни?»

Розкладіть на парті до 15 різних дрібних предметів (блокнот, різнокольорові олівці, фломастери тощо). Упродовж 30 секунд учень має уважно роздивитися їх та запам’ятати розташування. Після цього дитина має відвернутися, а ви – перекласти 3-4 предмети на інші місця. І знову в учня є 30 секунд на їх огляд. Коли час сплине, закрийте предмети і запропонуйте дитині назвати ті, які лежать на іншому місці. За кожну правильну відповідь можна отримати 1 бал. Перемагає учень, який назвав усі предмети, що було переміщено.


Вправа «Одне ціле»

Покажіть дітям зображення предметів, які розділені на дві частини. Вони складені неправильно. Діти мають знайти пару для кожної частинки зображення. Заздалегідь підготуйте великі та якісні зображення, щоб діти змогли розгледіти кожну деталь!


Гра «Чотири стихії»

Гравці сидять у колі. Ведучий домовляється з ними, що на слово «земля», вимовлене ним, усі повинні опусти­ти руки вниз; «вода» — витягнути руки вперед; «повітря» -підняти вгору; «вогонь» — виконувати обертальні рухи ру­ками. Хто помилиться — вибуває з гри.


Гра «Пальці»

Гравці сидять у колі. Руки на колінах, пальці, крім великих, переплетені. По команді ведучого діти почи­нають повільно обертати великі пальці один навколо од­ного з постійною швидкістю і в одному напрямку, слід­куючи за тим, щоб вони не торкалися один одного.

Необхідно зосередити увагу на цьому русі.

Вправа завершується через 3-5 хвилин по команді ведучого.


Гра «Невлад»

Дорослий ставить запитання. Дитина повинна відпо­відати не на запитання, а говорити на зовсім іншу тему.


Гра «Хто уважніший?»

Ведучий зачитує шість слів з інтервалом у 2-3 секунди.

Наприклад: цукерка — троянда — шоколад — ромашка — торт — тюльпан.

Після цього дітям ставлять такі запитання:

— Які назви квітів і скільки їх було у цьому списку?

— У які групи можна об’єднати ці слова?


Гра «Так чи ні?»

Гравці стають у коло. Ведучий пояснює завдання: «Якщо ви згідні з твердженням, то піднімайте вгору руку і кричіть ‘Так!», якщо не згідні — опускайте руку і кричіть «Ні!».

  • Чи є в полі світлячки?
  • Чиє в морі рибки?                                                                                                      
  • Чи є крила у теляти?                                      
  • Чи є хвіст у півня?                                                                                                 
  • Чи є ключ у скрипки?                                    
  • Чи є дзьоб у поросяти?                                                                                              
  • Чи є рима у вірші?                                          
  • Чи нема помилки?

Гра «Стеж за рухом і словом»

Ведучий говорить, що діти повинні показати: ніс, рот, плече, вухо, але при цьому сам «помиляється» (наприклад, показує брови, а говорить «вухо»).

Прокрутити вгору