Гра «НАЗВИ ПОЧУТТЯ»
Мета гри: збагатити внутрішній світ дитини, допомогти їй побачити різноманіття емоцій. Гра сприяє збагаченню словникового запасу дитини, розвиває слухову пам’ять.
Для гри потрібно гумовий м’ячик невеликого розміру.
Рекомендований вік дітей – від 4 років.
У цій грі можуть брати участь, як мінімум, двоє гравців, але оптимальне їх число – три-чотири людини.
По суті своїй це одна з численних ігор з м’ячем. Гравці стають або сідають в коло (якщо гравців двоє, то вони сідають один проти одного). Гра починається. Перший гравець передає м’яч тому, хто сидить поруч, той – наступному і т.д. “Родзинка” гри полягає в тому, що, передаючи м’яч, гравець повинен назвати якусь емоцію, наприклад, “злість”, “радість”, “захоплення”. Називати можна як позитивну, так і негативну емоцію. Передавати м’яч треба швидко, довго тримати його в руках небажано. Грати можна до тих пір, поки весь запас назв емоцій не вичерпається (зрозуміло, повторюватися гравцям не можна: якщо хто-небудь з них помилково скаже те ж саме слово, то інші гравці помічають це).
Суть цієї гри не в тому, хто переможе, а хто програє, а в самому процесі. Не важливо, на кому саме закінчиться запас відповідних слів, адже словниковий запас не нескінченний. Важливо, щоб діти назвали їх якомога більше. І все-таки, щоб обійтися без образ, дорослий може повторити гру через деякий час: діти будуть вже краще орієнтуватися і цілком можливо, що той, хто сьогодні програв в наступному турі здобуде блискучу перемогу.
Гра «ВГАДАЙ, ЩО Я ВІДЧУВ»
Мета гри: збагачувати внутрішній світ дитини. Гра сприяє кращому розумінню дитиною почуттів інших людей, розвиває навички зв’язного мовлення і спілкування, вчить співпереживати.
Рекомендований вік дітей – 3 – 5 років.
Не підлягає сумніву те, що дитині легше зрозуміти свій внутрішній світ і внутрішній світ інших людей на певних наочних прикладах. Ось чому, допомагаючи дитині осмислити емоції краще оперувати не абстрактними поняттями, а реальними ситуаціями. На цій основі і побудована гра. Грати в неї можна як індивідуально з дитиною, так і групою. Дорослий (хтось із батьків або вихователь) розповідає дітям невелику історію (або просто ситуацію) і просить дітей закінчити її, сказавши, що міг при даних обставинах відчути герой історії.
Починати слід з ситуацій, героями яких є самі діти.
Гра «НАМАЛЮЙ, ЩО ЧУЄШ»
Мета гри: виховувати позитивні емоції у дітей за допомогою музики, розвивати творчі здібності дітей.
Для гри потрібно аркуш паперу, а також набір олівців, фломастерів або фарб (комплект обладнання повинен бути окремим для кожного гравця) і музичний супровід.
Рекомендований вік дітей – від 4 років.
Дорослий пояснює правила гри. Вони прості. Спочатку діти уважно слухають музику, після чого намагаються вимістити свої враження на папір, самостійно підбираючи форми і кольори зображення. Кожен працює з окремим аркушем паперу. Після закінчення гри дорослий показує роботи всім гравцям, аналізує їх, звертаючи увагу дітей на найцікавіші малюнки, і підводить підсумки гри. Цікаво, що найнесподіванішими емоціями, які “виплеснуті” на папір, є емоції молодших за віком дітей: мабуть, вони сприймають музику по-особливому, не так, як діти старшого віку.
Гра «МІШЕЧОК ЗЛОСТІ»
Мета гри: навчити дитину справлятися з негативними емоціями і, не пригнічуючи їх, направляти в нове – раціональне – русло.
Для гри потрібно невеликий мішечок з щільної тканини із зав’язками.
Рекомендований вік дітей – від 3 років (і періоди вікових криз взагалі).
Дорослий показує мішечок дитині і пояснює, що цей мішечок не простий, а чарівний: все погане, що накопичиться в душі, можна класти саме в нього. Після цього ставиться обов’язкова умова: злитися, верещати і кричати можна тільки в цей мішечок. Після цього мішечок зав’язується, і негативні емоції залишаються в ньому в самому прямому сенсі.
Гра «ЗНАЙДИ М’ЯЧ»
Обирається один ведучий. Діти сідають в ряд лицем до нього. За спинами передається невеликий м’ячик або інший предмет. По виразу обличчя та пози ведучий повинен вгадати, у кого м’ячик. Передача м’яча припиняється після сигналу.
Гра «МІМІЧНА ГІМНАСТИКА»
Дитині пропонується виконати ряд вправ для мімічних м`язів обличчя. Наморщити чоло, підняти брови (подив). Розслабитися. Залишити чоло гладким протягом однієї хвилини. Зсунути брови, нахмуритися (серджуся). Розслабити-ся. Повністю розслабити брови, закотити очі (а мені все одно – байдужість). Розширити очі, рот відкритий, руки стиснуті в кулаки, все тіло напружене ( страх, жах). Розслабитися. Розсла-бити повіки, чоло, щоки ( лінь, хочеться дрімати). Розширити ніздрі, зморщити ніс (огида, вдихаю неприємний запах). Роз-слабитися. Стиснути губи, примружити очі ( презирство). Розслабитися. Посміхнутися, підморгнути (весело, ось я який!).
Вправа «ЧАРІВНИЙ ОБРУЧ»
Дорослий пропонує дітям стати в коло, у центрі якого лежить обруч. Вихователь пояснює, що цей обруч чарівний і кожен, хто стане в нього перетворюється на веселого цуцика ( злу пантеру, сумного зайчика, здивовану кізочку). Під відповідну музику діти почергово виконують ролі.
Гра«ПЛУТАНИНА»
Мета: згуртування групи
Вік: будь-який
Діти вибирають одного з учасників, який виходить за двері. Решта стають кругом і беруться за руки. За командою дорослого вони, не кидаючи рук, плутаються між собою. Дорослий допомагає дітям заплутатися. Коли готова плутанина звуть гравця, який знаходиться за дверима. Його завдання – розплутати плутанину.
Гра«СЛУХНЯНИЙ М’ЯЧИК»
Мета: згуртування групи
Вік: будь-який
Діти стають у дві шеренги. За сигналом перекочують м’яч (діаметром 8 см) зі своїх долоньок, складених чашечкою, в долоньки, який стоїть ліворуч. Ні в якому разі не можна передавати м’яч по повітрю. Той, хто передав м’яч по повітрю або впустив його, вибуває з гри. Перемагає команда, в якій стає більше гравців.
Гра«ДІЗНАЙСЯ ХТО ЦЕ??»
Мета: створення позитивного емоційного фону в групі.
Вік: будь-який
Діти стають в коло, взявшись за руки, і вибирають ведучого. Він встає в центр кола. Йому хусткою зав’язують очі. За командою дорослого діти йдуть мовчки по колу, поки дорослий жестом не покажеться на одного з дітей. Той в свою чергу. Повинен відгукнутися на ім’я ведучого, а ведучий із закритими очима повинен назвати того, хто його покликав. Якщо ведучий сказав вірно, дитина стає замість нього. Гра продовжується до тих пір, поки кожен дитина не побуває в центрі кола.
Гра”ЗНАЙДИ МЕНЕ”
Мета: розвиток навичок спілкування.
Вік: будь-який
Для проведення даної гри діти діляться на дві команди, в одній з якої всім зав’язуються очі. Група з зав’язаними очима ходить по кімнаті і знаходить дітей з іншої команди. Але потрібно не просто знайти друга, але і дізнатися його. Це можна зробити, обмацуючи волосся, одяг, руки. Після того, як всі знайдені і названі, учасники міняються ролями.
Підготувала практичний психолог КУ ІРЦ ЛМР Людмила Лойченко